Wim Ibo, geschiedenis van het Nederlandse cabaret, 1895-1936
Wim Ibo was een kenner en liefhebber van het cabaret in Nederland en daarbuiten. Hij schreef een geschiedenis in twee delen, waarvan ik het eerste deel in mijn bezit heb, ooit voor een luttel bedrag aangeschaft bij de halfjaarlijkse opruiming van de bibliotheek. Het cabaret zoals wij dat kennen is ontstaan aan het einde van de 19e eeuw in Parijs en kende ook een bloeiperiode in Berlijn, met name in de jaren dertig van de twintigste eeuw. Juist in Nederland bloeit het cabaret tot op heden, meer dan in andere landen. We maken in het boek nader kennis met Eduard Jacobs, de grondlegger van het Nederlands cabaret, met de Rotterdamse zanger en dichter Koos Speenhoff, met Jean Louis Pisuisse, die samen met zijn echtgenote door een liefdesrivaal werd vermoord, met Louis Davids die vele jaren in Scheveningen optrad, bekend van onder meer 'De kleine man'. Ook komen figuren langs die meer omstreden zijn zoals de talentrijke tekstschrijver Jacques van Tol, die voor de oorlog teksten voor Davids schreef, in de oorlog meewerkte aan antisemitish en propagandistisch cabaret en na de oorlog weer schreef voor onder meer Wim Sonneveld, als een soort kameleon met wie je alle kanten uit kunt. Hier noem ik ook de journalist en entertainer Max Blokzijl die met Pisuisse samenwerkte, maar in de oorlog nazipropaganda maakte en hier zelfs de doodstraf kreeg. Het boek is fraai geillustreerd en goed gedocumenteerd en meer kritisch geschreven dan ik had verwacht. Misschien had ik een beeld van Wim Ibo dat niet helemaal correct is. Ik zie dat ik de enige persoon ben die een review over dit boek schrijft, maar het gaat toch echt over een interessant onderdeel van de Nederlandse cultuurgeschiedenis. |
Wim Ibo was een kenner en liefhebber van het cabaret in Nederland en daarbuiten. Hij schreef een geschiedenis in twee delen, waarvan ik het eerste deel in mijn bezit heb, ooit voor een luttel bedrag aangeschaft bij de halfjaarlijkse opruiming van de bibliotheek. Het cabaret zoals wij dat kennen is ontstaan aan het einde van de 19e eeuw in Parijs en kende ook een bloeiperiode in Berlijn, met name in de jaren dertig van de twintigste eeuw. Juist in Nederland bloeit het cabaret tot op heden, meer dan in andere landen. We maken in het boek nader kennis met Eduard Jacobs, de grondlegger van het Nederlands cabaret, met de Rotterdamse zanger en dichter Koos Speenhoff, met Jean Louis Pisuisse, die samen met zijn echtgenote door een liefdesrivaal werd vermoord, met Louis Davids die vele jaren in Scheveningen optrad, bekend van onder meer 'De kleine man'. Ook komen figuren langs die meer omstreden zijn zoals de talentrijke tekstschrijver Jacques van Tol, die voor de oorlog teksten voor Davids schreef, in de oorlog meewerkte aan antisemitish en propagandistisch cabaret en na de oorlog weer schreef voor onder meer Wim Sonneveld, als een soort kameleon met wie je alle kanten uit kunt. Hier noem ik ook de journalist en entertainer Max Blokzijl die met Pisuisse samenwerkte, maar in de oorlog nazipropaganda maakte en hier zelfs de doodstraf kreeg. Het boek is fraai geillustreerd en goed gedocumenteerd en meer kritisch geschreven dan ik had verwacht. Misschien had ik een beeld van Wim Ibo dat niet helemaal correct is. Ik zie dat ik de enige persoon ben die een review over dit boek schrijft, maar het gaat toch echt over een interessant onderdeel van de Nederlandse cultuurgeschiedenis. |