Gilles Neret, Gustav Klimt

Book Cover

 

Gustav Klimt was een schilder die rond 1900 in Wenen , de hoofdstad van Oostenrijk woonde en werkte, in de tijd dat ook Sigmund Freud daar als psychoanalyticus actief was: het begin van de twintigste eeuw. Klimt was een voorman van de beweging de Wiener Secession, met veel symbolisme. Hij schilderde bij voorkeur vrouwen, het liefst in verleidelijke poses. Een aantal jaren geleden wijdde de Rotterdamse Kunsthal een tentoonstelling aan zijn werk, die ik destijds bezocht. De auteur van het boek, Gilles Neret, benadrukt voortdurend het erotische van het werk van Klimt en gebruikt daarbij ook de theorieën van Freud ter verklaring. Zo heeft hij het over ‘castrerende vrouwen’, mannenverleidsters die als Eva ooit Adam inpalmden. Of je het werk van een schilder zo sterk psychoanalytisch moet benaderen, is voor mij een vraag. Het boek biedt wel een goed beeld van het werk van deze Weense kunstenaar, met fraaie afbeeldingen. Je moet deze bij voorkeur bij daglicht bekijken en niet bij kunstlicht om de nuances goed te kunnen zien. Wenen was in de tijd van Freud en Klimt een van de toonaangevende steden in Europa, met toen al twee miljoen inwoners. Na de Eerste Wereldoorlog en ook het jaar van overlijden van Klimt (1918) werd de betekenis van Wenen als Europese metropool en cultureel centrum relatief kleiner. Een mooi boek voor de liefhebbers van symbolische kunst.
Trefwoorden: schilderkunst, Wenen, Fin de siècle.